Visszatekintés – cukrász szemmel – az online oktatásra

A BSzC Zwack József Kereskedelmi és Vendéglátóipari Szakgimnáziuma és Szakközépiskolája tanulóit és pedagógusait is felkészületlenül érte a kialakult helyzet. A Centrum és az iskola vezetése a rendkívüli helyzet kihirdetése pillanatától az oktatás további működésének biztosításán dolgozott. Már az első napokban felmérték a tanulók informatikai eszköz ellátottságát. Intézkedés történt az informatikai laborok gépeinek leszereléséről, online oktatásra való alkalmassá tételéről. Ezek a gépek és az adományként kapott laptopok már az első héten kiosztásra kerültek a rászoruló diákok között. A pedagógusok felmérték a távoktatásra alkalmas platformokat. A választás végül egységesen a Google ClassRoomra esett, bár a pedagógusok használhattak más megoldásokat is. A tanárok, oktatók a megfelelő felületek megtalálásáig sem hagyták a tanulókat magukra, az osztályok Facebook csoportjaiban és a Kréta rendszerben is foglakoztatták őket. A szervezési , figyelemfelhívó, emlékeztető jellegű kommunikáció a Facebook csoportokban, Messengeren, Emailen és telefonon is folyt, míg a konkrét oktatás, a feladatok kiosztása, értékelése a ClassRoomon, könyvelése a Krétában történt. Azaz minden rendelkezésünkre álló eszközt bevetettünk. A Kamara és a Centrum egyeztetése után elkezdődhetett a külső gyakorlati helyek tájékoztatása és a tanulók továbbfoglalkoztatásának felmérése. Ahol a gyakorlati hely nem vállalta az online oktatást, ott az iskola vette át ezt a feladatot. Problémát okozott, hogy a cukrászdák egy része előbb vállalta, majd a bezárásra hivatkozva elküldte a tanulókat majd az enyhítés, újranyitás után ismét bekérte a diákokat. Napi szinten kellett egyeztetni, hogy melyik tanuló dolgozik, ki kap a munkahelyétől online oktatást (kap-e valójában) illetve ki az, akinek az iskola biztosítja a feladatokat.

A mi iskolánkban 97 fő nappali képzésben és felnőtt oktatásban résztvevő cukrász tanulót érintett az elektronikus oktatás. Természetesen ez a helyzet mindenkiben bizonytalanságot, a végzős tanulókban félelmet keltett, hiszen pont ebben az időszakban intenzíven készültünk a szakmai vizsgákra. Számomra kellemes meglepetés volt, hogy diákjaink jelentős része az első pillanattól kezdve fegyelmezetten próbált alkalmazkodni a szituációhoz. A saját tapasztalatom szerint 90 százalékuk igyekezett a tanórákon érdemben részt venni. A kollektíva informatikában, online módszerekben járatosabb tagjai nonstop segítséget biztosítottak nekünk, folyamatosan hívták fel figyelmünket a lehetőségekre. Egyedi helyzet a gyakorlati képzés, elméleti módszerekkel való oktatása. Itt a már megtanult, a tanműhelyben alkalmazott technológiára építve állítottuk össze a feladatokat. Például a 10. évfolyamon a Nemzetközi cukrászat részletesebb bemutatásával igyekeztünk az érdeklődést fenntartani , illetve konkrét munkaterveket kértünk, a tanműhelyi eszközök megnevezésével. Az otthoni sütést a balesetveszély és az eszközök, alapanyagok hiánya miatt nem kértük a tanulóktól, de biztosítottunk felületet az otthon készített termékek bemutatására, ezeket szorgalmi feladatként értékelve. Meglepően szép videókat, fotókat PPT-ket kaptunk, amiket minden esetben értékeltünk, így is motiválva tanulóinkat. A szakmai vizsgák megszervezésére sokkal kevesebb ideje maradt az iskolának a későn érkező hivatalos állásfoglalás miatt, mint egyébként. A gyakorlati vizsga előkészítése a biztonsági előírások folytán a megszokott módon nem volt kivitelezhető, így az iskola technikai személyzete segítet. Jellemző a helyzetre, hogy a tancukrászda gépészete éppen ebben az időszakban lett lecserélve, így a vizsgázók még nem ismerték az új tűzhelyeket, kemencéket, hűtőberendezéseket. Videón mutattuk be nekik mivel fognak dolgozni. A nappali 3 éves, az érettségi utáni 2 éves és a felnőtt oktatás összesen 40 cukrász végzőse közül egy tanuló a Szakmasztár döntőbe jutásával megszerezte a felmentést, egy tanuló pedig egészségügyi biztonsági okból elhalasztotta a gyakorlati vizsgát. Az intézmény teljes területén biztosított volt a fertőtlenítőszer, a gumikesztyű és a maszk. A vizsgán a biztonsági és higiénés szabályok betartását most egy helyett két szakoktató és két technikai dolgozó segítette.

A vizsgázók fegyelmezetten betartották az előírásokat. Büszkén mondhatjuk, hogy az új kollégák – már nevezhetjük őket így – vizsgamunkái semmivel sem voltak rosszabbak az elmúlt években megszokottaknál, a felnőtt oktatás vizsgázói pedig kiemelkedő teljesítményt nyújtottak. Azt gondolom, hogy a gyakorlati oktatásban az online tanítás nem lehet alternatíva, hiszen a mi szakmánkban „érezni kell a tésztát” de ezt a helyzetet a tanulói, vezetői, oktatói és talán egy kicsit szülői összefogással meg lehetett oldani. Nagyon jó érzés volt, hogy az ország más iskoláinak oktatóival is felélénkült a kapcsolattartás, tananyagokkal, videókkal segítettük egymást. Más iskolákhoz hasonlóan nálunk is beindult a „tananyaggyártás”, több kollégával együtt sok, a hagyományos oktatásban is felhasználható oktatási segédletet készítettünk. Közelebb kerültünk egymáshoz a diákokkal, hiszen jobban oda kellet figyelni a családi, képességbeli különbségekre. Az osztályfőnökök és az iskola vezetése hatalmas szervezési, egyeztetési munkát végeztek, hogy a gyerekeket minél kevesebb hátrány érje. Be kell vallani, hogy sokkal több munkával járt ez a néhány hónap tanár, diák számára, és igazából soha többet nem kívánjuk ezt átélni, de kihúzhatjuk magunkat, mert megoldottuk.

Related Post

ÁSZÉVÁSZÉV

Az ÁSZÉV (Ágazati és ágazaton belüli specializáció szakmai érettségi vizsgatárgyak versenye) I. interaktív fordulója 2021. 02. 22-23-án került megrendezésre. Ezt a tudáspróbát az Innovációs és Technológiai Minisztérium hirdette meg nappali