Erasmus + KA2 – Norvégia – 2022.05.14.-05.21.

„Read, enjoy and develop yourself”
2020-1-NO01-KA229-076515_5
Helyszín: Norvégia / Stavanger
Időpont: 2022.05.14-21.

2022.05.14-21. között iskolánk öt tanulója – Aranyi Kiara Evelin, Antal Réka, Filadelfi Hanna, Somogyi Zazi Natália, Urbán Csenge – és két tanára – Erdélyi Lajosné, Zsilinszki-Kutasi Angéla- Erasmus+ KA2 projekttalálkozón vesz részt Norvégiában a “Read, Enjoy And Develop Yourself” – READY projekt keretében.

Szombaton délelőtt indultunk útnak Norvégiába repülővel, frankfurti átszállás után 18:30 körül érkeztünk meg úti célunkba, Stavanger városába. Az estét a Clarion Hotelben töltöttük.

Vasárnap 11 órára érkezett meg a tanulókért a norvég partner, mert ők egy családnál vannak elszállásolva. Már vasárnap délután kirándulást tettek a közeli parkba és tengerparthoz.

Hétfőn mreggel 9 órakor kezdődött a napunk a fogadó iskolában (SOTS) az iskola igazgatójának üdvözlő beszédével, majd minden partner bemutatta országának, városának és iskolájának prezentációját. Ezután az előre elkészített olvasási, könyvbemutató prezentációk sorozata következett.

Később a tanulók vegyes csoportokban megtekintették a fogadó iskola épületét.
Ebéd után a tanulók interaktív városnézés keretén belül ismerhették meg Stavanger városát.

A tanárok ezzel egyidőben egy előadáson vettek részt, mely az íráskészség fejlesztésének lehetőségeit mutatta be a nyelvi órákon.

Kedden Norvégiában ünnepnap volt, ezért az iskolában gyülekeztünk. A norvég kollégák rövid ismertetőt tartottak nekünk arról, hogy a mai nap miért fontos nekik.

“Május 17-e a norvég Nemzeti Ünnep (Nasjonaldagen), az Alkotmány Napja (Grunnlovsdagen), vagy ahogy a norvégok maguk közt nevezik, egyszerűen a „Syttende Mai”. Ezen a napon a norvégok az 1814. május 17-én elfogadott alkotmányukat ünneplik, zenés felvonulással, parádéval, sok-sok norvég zászlót lengető gyerekkel, nemzeti viselettel.
Ez a nap a leglátványosabb norvég ünnep, amit mindenhol a Bunad-nak nevezett népviseletben ünnepelnek meg, és ettől, meg a rengeteg norvég zászlócskától egy nagyon színes felvonulást élvezhetnek a résztvevők és a nézők. “

Az iskolai ebéd után közösen elindultunk a felvonulás helyszínére, Stavanger városközpontjába. Út közben rengeteg népviseletbe öltözött családdal és fiatallal találkoztunk.
A mi tanulóink közül két tanuló magyar népi viseletet öltött, a többiek nemzeti színű arcfestéssel vonultek végig a hosszú forgatagban, melyet hatalmas üdvrivalgással fogadott a norvég nézősereg.

Szerda reggel 9 órakor indult a csapat egy nagybusszal Prekestolen városába. Ott egy nagy sziklához -Pulpit Rock, Szószék-szikla- vezető túra várt ránk.

Ez a hegyitúra a köves, sziklás, meredek terepen oda és vissza is 4-4 km volt.
Nekünk, sík terephez szokott alföldön lakóknak ez felért egy durva katonai kiképzéssel, de mindenki hősiesen bírta. Még négylábú túratársunk is akadt egy 8 éves spániel hölgy személyében. A túra után, mikor mindenki visszaérkezett a hegyi házhoz, elindultunk Vaulaliba, ahol egy gyönyörű helyen van a szállásunk. Itt a vacsora után szabadidős tevékenységeket végeztünk (pl. röplabdáztunk) a többi ország tanulóival.

A csütörtöki nap délelőttje a közös munkáról szólt. Először egy előadást hallgattunk meg az olvasási technikákkal kapcsolatban. Ehhez kapcsolódóan oldottak meg a csapatok vegyes összetételben egy projektfeladatot. A feladat az olvasási technikákhoz kapcsolódott, melyhez kaptunk egy nyomtatott szöveget, majd ezt meghallgattuk közösen is. Ezután a csoportokon belül is kisebb csoportokban dolgoztak a tanulók a megadott feladatok, kérdések alapján, majd ezek megoldásait közösen megbeszélték.

Ebéd után szabad időtöltés következett. Volt, aki pihenéssel töltötte az időt , volt aki kajakozni, hajókázni ment. A tanárok délután megbeszélték a következő projekttalálkozók idejét. A vacsora helyett a stavangeri városi kórházban kötöttünk ki, ahonnan egy röntgen után haza is mehettünk…

Pénteken a vaulaliból való visszatérés után ajándékvásárlással töltöttük el az időt, amíg a fogadó értünk nem akart jönni. A délutánt pihenéssel töltöttük, majd készülődtünk a záróceremóniára, amely 18 órakor kezdődött.

A norvég csapat készített egy videófilmet, melyben a hét cselekményeit gyűjtötték össze. Ezután következett a Certificate Ceremony…

Szombaton délután indultunk haza erről a csodálatos és tartalmas találkozóról.