Erasmus+ Szakértői mobilitás Máltán

Szakértői mobilitás Máltán

Felejthetetlen 1 hetet töltöttünk Máltán az „Európa körül a Kerivel” című 2023-1-HU01-KA121-VET-0000146600 projekt számú, ERASMUS+ szakértői mobilitás keretében 2024.03.24. – 2024.03.30. között. Résztvevők: Bánszki Árpádné, Csapó Ágnes, Hevesi Krisztina és Loboda Henrietta. Az Easy Job Bridge (EJB) partner iroda jóvoltából betekintést kaptunk a máltai szakképzés, kultúra és gasztronómia rejtelmeibe. Jó gyakorlatként az idegen nyelv-turizmus-vendéglátás-kereskedelem-művészetek összekapcsolása az oktatásban témakörre kaptunk információt, ötleteket. Máltán ezek a területek szoros kapcsolatban vannak egymással, elválaszthatatlanok. Minden terület sajátosságait figyelembe véve össze kell hangolnunk működésüket.

Jó pár órás késéssel, de annál nagyobb izgalommal érkeztünk meg Málta nemzetközi repülőterére, Luqaba, ahol már várt ránk az EJB iroda sofőrje, aki Msida városába szállított minket.  Az apartman elfoglalása után rögtön ’bevetésre’ indultunk a tengerpartra. Egy kis séta után a sliemai Anciova szíciliai étteremben vacsoráztunk tányérjainkon a helyi ínyencségekkel: lazaccal, kagylóval, tésztafélékkel, sült zöldségekkel.A lehető leghatékonyabban szerveztük meg a Budapest terültenénél valamivel kisebb  – de annál több látnivalóval kecsegtető – sziget felfedezését. Így eljutottunk Mdinába, a csodálatos középkori erődvárosba, ahol a fantasztikus építészeti eklektikában gyönyörködhettünk. Rabatban a St. Pál ókeresztény  katakomba rejtelmeibe nyertünk betekintést. A fővárosban, a világörökségi Vallettában a Szent János katonai és ispotályos rend által épített  monumentélis barokk stílusú St. John katedrális miszticizmusa ejtett ámulatba minket, ahol a márványpadlózat teljes egészében sírok sorozata is, a lovagrend körülbelül 375 lovagja és tisztje nyugszik itt. Marsaxlokkba is eljutottunk , ami  egy iga­zi halász­ki­kö­tő Mál­ta dél­ke­le­ti részén. Az öböl telis tele van hagyo­má­nyos mál­tai halász­ha­jók­kal, a szí­nes, magas­or­rú úgy­ne­ve­zett luz­zuk, melyek ele­jén meg­fi­gyel­he­tő a mál­tai szem, avagy Ozi­risz sze­me.  A legen­da sze­rint a túl­vi­lág ősi egyip­to­mi iste­né­nek, Ozi­risz­nek sze­mét farag­ták ki, amely a veszé­lyek­től óvja a halá­szo­kat kinn a ten­ge­ren. Blue Grottóba is kirándulhattunk ,  ahol a vadregényes  tengerparti barlangrendszer található. Északon pedig Chirkewából komppal utaztunk a csodálatos Gozó szigetére.  Az ország lakosai szinte mindenféle nációt képviselnek és példaértékű tolerancia jellemzi a sokféle kultúra együttélését.  Nagypénteken kora délutántól késő estig tartott a Jézus szenvedéseiről megemlékező körmenet. Az itt élő katolikusok  jelmezekbe öltözve járták az utcákat, ebben részt venni számukra a  legnagyobb megtiszteltetés. Természetesen óriási élmény volt számunkra is. Az arabhoz hangzásban hasonló a Máltai nyelv , de szinte mindenhol angolul beszélnek, így gyakorolhattuk az idegennyelvi kommunikációt. Látogatást tettünk az Easy Job Bridge irodában is, ahol betekintést nyerhettünk a szervezet felépítésébe és munkájába. Megemlítették azt is, hogy mennyire elégedettek a programban résztvevő magyar tanulókkal. Két magyar munkátársat is foglalkoztatnak a Hamruni központban.

Összegezve a kereskedelmi, vendéglátási és turisztikai  területeken rengeteg élményt és új információt nyújtott számunkra ez a 7 felejthetetlen nap.