Egyéb kategória Visszatekintés – cukrász szemmel – az online oktatásra

Visszatekintés – cukrász szemmel – az online oktatásra

A BSzC Zwack József Kereskedelmi és Vendéglátóipari Szakgimnáziuma és Szakközépiskolája tanulóit és pedagógusait is felkészületlenül érte a kialakult helyzet. A Centrum és az iskola vezetése a rendkívüli helyzet kihirdetése pillanatától az oktatás további működésének biztosításán dolgozott. Már az első napokban felmérték a tanulók informatikai eszköz ellátottságát. Intézkedés történt az informatikai laborok gépeinek leszereléséről, online oktatásra való alkalmassá tételéről. Ezek a gépek és az adományként kapott laptopok már az első héten kiosztásra kerültek a rászoruló diákok között. A pedagógusok felmérték a távoktatásra alkalmas platformokat. A választás végül egységesen a Google ClassRoomra esett, bár a pedagógusok használhattak más megoldásokat is. A tanárok, oktatók a megfelelő felületek megtalálásáig sem hagyták a tanulókat magukra, az osztályok Facebook csoportjaiban és a Kréta rendszerben is foglakoztatták őket. A szervezési , figyelemfelhívó, emlékeztető jellegű kommunikáció a Facebook csoportokban, Messengeren, Emailen és telefonon is folyt, míg a konkrét oktatás, a feladatok kiosztása, értékelése a ClassRoomon, könyvelése a Krétában történt. Azaz minden rendelkezésünkre álló eszközt bevetettünk. A Kamara és a Centrum egyeztetése után elkezdődhetett a külső gyakorlati helyek tájékoztatása és a tanulók továbbfoglalkoztatásának felmérése. Ahol a gyakorlati hely nem vállalta az online oktatást, ott az iskola vette át ezt a feladatot. Problémát okozott, hogy a cukrászdák egy része előbb vállalta, majd a bezárásra hivatkozva elküldte a tanulókat majd az enyhítés, újranyitás után ismét bekérte a diákokat. Napi szinten kellett egyeztetni, hogy melyik tanuló dolgozik, ki kap a munkahelyétől online oktatást (kap-e valójában) illetve ki az, akinek az iskola biztosítja a feladatokat.

A mi iskolánkban 97 fő nappali képzésben és felnőtt oktatásban résztvevő cukrász tanulót érintett az elektronikus oktatás. Természetesen ez a helyzet mindenkiben bizonytalanságot, a végzős tanulókban félelmet keltett, hiszen pont ebben az időszakban intenzíven készültünk a szakmai vizsgákra. Számomra kellemes meglepetés volt, hogy diákjaink jelentős része az első pillanattól kezdve fegyelmezetten próbált alkalmazkodni a szituációhoz. A saját tapasztalatom szerint 90 százalékuk igyekezett a tanórákon érdemben részt venni. A kollektíva informatikában, online módszerekben járatosabb tagjai nonstop segítséget biztosítottak nekünk, folyamatosan hívták fel figyelmünket a lehetőségekre. Egyedi helyzet a gyakorlati képzés, elméleti módszerekkel való oktatása. Itt a már megtanult, a tanműhelyben alkalmazott technológiára építve állítottuk össze a feladatokat. Például a 10. évfolyamon a Nemzetközi cukrászat részletesebb bemutatásával igyekeztünk az érdeklődést fenntartani , illetve konkrét munkaterveket kértünk, a tanműhelyi eszközök megnevezésével. Az otthoni sütést a balesetveszély és az eszközök, alapanyagok hiánya miatt nem kértük a tanulóktól, de biztosítottunk felületet az otthon készített termékek bemutatására, ezeket szorgalmi feladatként értékelve. Meglepően szép videókat, fotókat PPT-ket kaptunk, amiket minden esetben értékeltünk, így is motiválva tanulóinkat. A szakmai vizsgák megszervezésére sokkal kevesebb ideje maradt az iskolának a későn érkező hivatalos állásfoglalás miatt, mint egyébként. A gyakorlati vizsga előkészítése a biztonsági előírások folytán a megszokott módon nem volt kivitelezhető, így az iskola technikai személyzete segítet. Jellemző a helyzetre, hogy a tancukrászda gépészete éppen ebben az időszakban lett lecserélve, így a vizsgázók még nem ismerték az új tűzhelyeket, kemencéket, hűtőberendezéseket. Videón mutattuk be nekik mivel fognak dolgozni. A nappali 3 éves, az érettségi utáni 2 éves és a felnőtt oktatás összesen 40 cukrász végzőse közül egy tanuló a Szakmasztár döntőbe jutásával megszerezte a felmentést, egy tanuló pedig egészségügyi biztonsági okból elhalasztotta a gyakorlati vizsgát. Az intézmény teljes területén biztosított volt a fertőtlenítőszer, a gumikesztyű és a maszk. A vizsgán a biztonsági és higiénés szabályok betartását most egy helyett két szakoktató és két technikai dolgozó segítette.

A vizsgázók fegyelmezetten betartották az előírásokat. Büszkén mondhatjuk, hogy az új kollégák – már nevezhetjük őket így – vizsgamunkái semmivel sem voltak rosszabbak az elmúlt években megszokottaknál, a felnőtt oktatás vizsgázói pedig kiemelkedő teljesítményt nyújtottak. Azt gondolom, hogy a gyakorlati oktatásban az online tanítás nem lehet alternatíva, hiszen a mi szakmánkban „érezni kell a tésztát” de ezt a helyzetet a tanulói, vezetői, oktatói és talán egy kicsit szülői összefogással meg lehetett oldani. Nagyon jó érzés volt, hogy az ország más iskoláinak oktatóival is felélénkült a kapcsolattartás, tananyagokkal, videókkal segítettük egymást. Más iskolákhoz hasonlóan nálunk is beindult a „tananyaggyártás”, több kollégával együtt sok, a hagyományos oktatásban is felhasználható oktatási segédletet készítettünk. Közelebb kerültünk egymáshoz a diákokkal, hiszen jobban oda kellet figyelni a családi, képességbeli különbségekre. Az osztályfőnökök és az iskola vezetése hatalmas szervezési, egyeztetési munkát végeztek, hogy a gyerekeket minél kevesebb hátrány érje. Be kell vallani, hogy sokkal több munkával járt ez a néhány hónap tanár, diák számára, és igazából soha többet nem kívánjuk ezt átélni, de kihúzhatjuk magunkat, mert megoldottuk.

Related Post