Projekt címe: „Európa körül a Kerivel”
(’Around Europe with Keri’)
Projekt azonosítószáma: 2023-1-HU01-KA121-VET-0000146600
Az ERASMUS+ projektünkben teljes mértékben megvalósítottuk az akkreditációban vállalt célokat. A megítélt támogatásból – a benyújtott pályázatunkhoz képest – alacsonyabb létszámmal mobilitásainak 2024. május 31-ig teljeskörűen végrehajtottuk. Ennek eredményeként kiegészítő támogatást igényeltünk a Nemzeti Irodától, egyúttal kérvényeztük a projektidőszak 24 hónapra történő meghosszabbítását, amit jóváhagytak.
Az akkreditációban vállalt létszámot átlagosan 18%-kal túlteljesítettük: az eredetileg tervezett 57 fő helyett 67 fő vett részt a mobilitásokban, beleértve a kísérőtanárokat is. A teljes 139.994 eurós támogatási keretet felhasználtuk. A beszámoló felületén elszámolt összeg 140.501 euró volt, amely 631 euróval meghaladta az eredeti támogatási összeget – ezt intézményünk saját forrásból fedezte.
A szakmai látogatás esetében
- 12 szakértőnk vett részt külföldi szakmai látogatásokon Máltán, Portugáliában (Madeira szigetén) és Görögországban. Kiemelendő új partnerünk, a görög Greek Culture and Education szervezet, amelynél környezettudatos mobilitási programot valósítottunk meg, ami oktatóink számára egy emlékezetes szakmai látogatás volt.
- Mindhárom projekt során a résztvevők betekintést nyertek a célországok oktatási rendszerébe, szakképzési gyakorlatába, valamint lehetőségük volt nemzetközi tapasztalatokat szerezni. A visszajelzések alapján a szakértők minden alkalommal elégedetten tértek haza, mivel a mobilitások során számos hasznos és a mindennapi munkában is alkalmazható ismerettel gazdagodtak, például a legújabb étkezési trendekről, a minőségi és helyi alapanyagok használatáról, amelyeket a munkájuk során is hasznosítani tudnak.
- Ennek köszönhetően teljesítettük a program célkitűzéseit, hiszen: az összes résztvevő úgy nyilatkozott, hogy a mobilitás során olyan gyakorlati készségeket sajátított el vagy fejlesztett, amelyek közvetlenül kapcsolódnak jelenlegi munkájához és szakmai fejlődéséhez.
A tanfolyam és továbbképzés esetében
- A korábbi pályázati ciklusban bevezetett új tevékenységként jelentek meg a tanfolyami és továbbképzési programok, amelyek munkatársaink nyelvi fejlődését segítették. A jelenlegi időszakban is biztosítottuk 5 fő számára a részvételt: a tervezett és tényleges létszám megegyezett. A résztvevők főként a turisztikai technikus képzésben oktató tanárok közül kerültek ki, akik az elsajátított módszertanokat azóta is sikeresen alkalmazzák munkájuk során, különös tekintettel az angol nyelv használatára.
A szakképzésben tanulók rövid távú tanulási célú mobilitása esetében
- Az eredetileg tervezett 27 tanuló helyett 42 fő vehetett részt külföldi mobilitási programban az ERASMUS+ támogatásnak köszönhetően – ez 155%-os teljesítést jelent. A program keretében 3 fő Romániában, 23 fő Máltán, 10 fő Cipruson, míg 6 fő Spanyolországban teljesítette egy hónapos szakmai gyakorlatát.
- Partnerintézményeink már hosszú évek óta fogadják diákjainkat, így jól ismerjük az általuk biztosított feltételeket, amelyekről a felkészítő alkalmakon a résztvevőket is tájékoztattuk. Ennek köszönhetően a tanulók pontosan tudták, mire számíthatnak, és elégedettek voltak mind az előkészületekkel, mind a szervezéssel.
- A visszajelzések alapján a résztvevők többsége nagyon elégedett volt a programmal, a küldő és fogadó szervezetek munkájával, valamint úgy érezték, hogy az ERASMUS+ tevékenység mindenki számára hasznos tapasztalatot jelentett.
Esélyegyenlőségi támogatás
- A kevesebb lehetőséggel rendelkező diákok száma 12 fő volt. Mivel a teljes mobilitási program költségeit fedezni tudtuk az ERASMUS+ támogatásból, külön esélyegyenlőségi támogatás igénylésére nem volt szükség.
Fenntartható közlekedési forma
- A mobilitások szervezése során igyekeztünk előnyben részesíteni a környezetbarát közlekedési módokat, így találtunk rá a görög partnerre. Legújabb pályázatainkban célként tűztük ki, hogy a fenntartható közlekedést nagyobb létszámban valósítsuk meg.
- 5 fő (3 tanuló, 1 kísérőtanár és 2 szakértő) utazott fenntartható módon Romániába és Görögországba.
A pályázat cálja
Az ERASMUS+ mobilitásokon belül intézményünkben a legnagyobb arányt a szakképzésben tanulók rövid távú tanulmányi célú külföldi kiutazásai képviselik, akik egyre nagyobb érdeklődést mutatnak a nemzetközi szakmai gyakorlatok iránt. A korábbi résztvevők pozitív visszajelzései jelentősen növelik a tanulók motivációját, így több célország esetében már túljelentkezés tapasztalható.
Célunk, hogy a hazai gyakorlati képzést kiegészítsük az Európai Unió országaiban megszerezhető szakmai tapasztalatokkal. Kiemelt figyelmet fordítunk a korszerű, innovatív módszerek megismerésére és a gyakorlati készségek bővítésére. A mobilitások során szerzett tapasztalatok jelentős mértékben hozzájárulnak tanulóink szakmai fejlődéséhez és az önálló életre való sikeres felkészülésükhöz.
Különösen fontosnak tartjuk a digitális technológia és az informatikai ismeretek elsajátítását a szakmai képzésben részt vevő tanulók körében. A programok során diákjaink olyan gyakorlati alkalmazásokat ismertek meg, amelyeket a jövőben is hasznosítani tudnak például online foglalási rendszerek vagy a webáruházak működtetése során.
A tanulói mobilitások mellett az intézményi nemzetköziesítés jegyében fontosnak tartjuk a pedagógusok és munkatársak bevonását is az ERASMUS+ keretében megvalósuló szakértői látogatásokba. Kollégáink nyitottak az új, a Z generáció oktatásához szükséges tanítási módszerek elsajátítására. Pozitívumként említhető, hogy ebben a tanévben az Innovatív Képzéstámogató Központ (IKK) több ágazati továbbképzést is szervezett, ahol munkatársaink megoszthatták külföldi tapasztalataikat.
A résztvevők tapasztalatai alapján az Európai Unióban egyre nagyobb hangsúlyt kap nemcsak a környezettudatosság, hanem az egészséges életmód is. Megfigyelhető, hogy a gyakorlat során minőségi és helyialapanyagokkal dolgoznak, valamint új ételkészítési technikákat alkalmaznak.
Támogatjuk munkatársaink idegennyelvi készségeinek fejlesztését nemzetközi nyelvtanfolyamokon keresztül. Ezek az intenzív képzések motiválóan hatnak a résztvevőkre, ösztönzik őket az élethosszig tartó tanulásra. További előnyt jelent, hogy az Oktatói Továbbképzési Rendszerben (OTR) az ERASMUS+ keretében teljesített szakértői és tanfolyami tevékenységek beleszámíthatók a négyévente előírt 60 óra továbbképzési követelménybe.
A disszeminációs alkalmak során a résztvevők egyöntetűen arról számoltak be, hogy a mobilitás során erősödött bennük az európai összetartozás érzése, akár a munkahelyi környezetben, akár a szálláshelyeken. A diákok például más nemzetiségű tanulókkal osztoztak a szálláson, ami elősegítette a kulturális együttműködést és folyamatos idegen nyelvű kommunikációt. A nyelvi kurzusokon résztvevők vegyes csoportokban tanultak, ami nemcsak nyelvi kompetenciáikat fejlesztette, hanem hozzájárult a közösségi érzés erősítéséhez és az európai kulturális sokszínűség mélyebb megismeréséhez.
Összegzés
A visszajelzések alapján a turnusok lebonyolítása rendkívül hasznosnak bizonyult, ezért a jövőbeli projektjeinkben is szeretnénk hasonló rövid távú szakképzési mobilitásokat, szakmai képzéseket és nyelvi kurzusokat szervezni.
A résztvevők által készített munkanaplók, egyéni beszámolók is tükrözik a pozitív tapasztalatokat; ezekből a dokumentumokból csatoltuk kísérői, tanulói és szakértői beszámolókat a felületre.

