Erasmus+ (2022-2024)

Projekt címe: „Európai kalandok a Kerivel”

(’European adventures by Keri’)

Projekt azonosítószáma: 2022-1-HU01-KA121-VET-000067922

A projekt célja

Iskolánk ERASMUS+ mobilitásai között a legnagyobb részarányban a szakképzésben tanulók rövid távú tanulási célú kiutazása képviseli magát. Intézményünkbe közel 750 nappali képzésben résztvevő diák jár, akik egyre nyitottabbak a külföldi szakmai gyakorlati lehetőségek irányába. A sok pozitív visszajelzés hatására a diáktársak motiváltsága évről évre nő, vannak olyan célországok, ahova többszörös a túljelentkezés. Célunk, hogy a hazai gyakorlati tapasztalatszerzést kibővítsük az Európai Unió területére is. Fókuszpontba került az új, hasznos szakmai készségek tanulása, innovatív módszerek elsajátítása. Minden, a mobilitás során szerzett tapasztalat segíti diákjainkat a szakmaszerzésben, az önálló élet sikeres megkezdésében. Ilyen például a kereskedő és webáruházi technikus tanulóink munkaköréhez kapcsolódó digitális technológiai és IT ismeretek. A mobilitás során diákjaink olyan alkalmazásokat sajátítottak el, amit a továbbiakban is tudnak használni az online áruház működtetése során.

A tanulói mobilitások mellett – a nemzetköziesítés érdekében – az intézmény munkatársait is széles körben bevonjuk az ERASMUS+ által támogatott szakértői kiutazásokba, akik nyitottak a Z generáció tanításához szükséges új módszerekre. Pozitívumként említhető, hogy ebben a tanévben az Innovatív Képzéstámogató Központ (továbbiakban IKK) több ágazati továbbképzést is tartott, ahol kollégáinknak is lehetősége volt külföldi tapasztalataikat megosztani a témával kapcsolatban.

A résztvevők megfigyelése alapján, az Európai Unióban ma már nemcsak a környezetvédelem kerül előtérbe, hanem az egészséges életmód is egyre nagyobb figyelmet kap. Például minőségi alapanyagot dolgoznak fel, új sütési, főzési, tartósítási eljárásokat alkalmaznak. A megfigyelések alapján a hazaérkezést követően két kollégánk is diplomamunkáját az egészséges életmód témaköréből írták, belefoglalva külföldi tapasztalataikat.

Támogatjuk munkatársaink idegen nyelvi kompetencia fejlesztését a külföldi nyelvtanfolyamok által. Ezek a nemzetközi, intenzív képzések motiválóan hatnak rájuk, és további részvételre ösztönzi őket az élethossziglan tanulás jegyében.

A motivációt az is erősíti, hogy az IKK felületen az Oktatói Továbbképzési Rendszerben (továbbiakban OTR) a négyévente legalább hatvan óra továbbképzési óraszám teljesítéséhez az ERASMUS+ keretében szervezett szakértői és tanfolyami tevékenységek is hozzájárulnak.

A disszeminációk alkalmával a résztvevők úgy nyilatkoztak, hogy a mobilitások során megvalósult az európai összetartozás érzése mind a munkahelyen, mind a szállásokon is. Például a diákmobilitás esetében az apartmanokban más nemzetiségű tanulók is megszálltak, így közösen kellett osztozni, együttműködni és folyamatosan kommunikálni más nemzet fiataljaival. A nyelvi kurzuson résztvevők több különböző csoportba kerültek besorolásra, így fejleszthették idegen nyelvi kompetenciájukat és megerősíthették az ugyanazon közösséghez tartozás érzését, és megismerhették a különböző európai kultúrákat.

A projekt megvalósítása

Az ERASMUS+ projektünkben teljes mértékben megvalósítottuk az akkreditációban vállalt célokat.

A teljeskörű végrehajtásához a pályázati ciklus meghosszabbítását kértük a Nemzeti Irodától. Az engedélyt megkaptuk, így 24 hónap alatt sikerült minden tervezett mobilitásunkat kivitelezni. Az akkreditációs létszámot átlagosan 20%-kal túlteljesítettük, a korábban vállalt 65 fő helyett 48 diák, 9 kísérőtanár és 30 oktató vett részt a mobilitásokban.

A pályázat benyújtásakor még tartott a világjárvány, ezért 7200 Euro összeget igényeltünk rendkívüli támogatásokra (vízum és egyéb beutazási követelményekre). A szervezés időszakában viszont a Covid19 járvány már véget ért, így nem volt szükség extra kiadások kifizetésére, mint például PCR teszt megléte. A Nemzeti Iroda jóváhagyásával az összeget mobilitások szervezésére fordítottuk.

A megítélt 174.221 Euro támogatást teljes mértékben felhasználtuk. A beszámoló felületén az elszámolt támogatás 174.852 Euro, ami 631 Euroval túlmutat az eredeti értéken, a különbséget intézményünk önerőből finanszírozta.

A szakképzésben tanulók rövid távú tanulási célú mobilitása esetében (48 fő):

– 48 diáknak sikerült kiutaznia az Erasmus+ támogatás keretén belül az eredetileg 36 fő helyett a 7200 Euro rendkívüli támogatás felhasználása segítségével. A csoportok létszáma általában 3 vagy 6 fő, így ennyi résztvevő esetében 9 kísérő tanárra volt szükség. A támogatás maximális felhasználása lehetővé tette, hogy Máltára, Ciprusra és Spanyolországba a tervezett egy turnus helyett kettő-kettő csoportot indítsunk.

Esélyegyenlőségi támogatás:

– Minden turnusnál elegendő volt az ERASMUS+ mobilitásra szánt összeg, így külön esélyegyenlőségi támogatást nem igényeltünk a pályázatban.

A szakmai látogatás esetében (18 fő):

– 18 szakértőnk utazott ki külföldi fogadó partnerekhez az akkreditációs tervben megjelölt 17 fő helyett. Ezen jellegű mobilitásokkal teljes mértékben elértük céljainkat, hiszen kollégáink a külföldi kurzusokon, tanulmányutakon fejleszthették tudásukat.

Tanfolyamok és továbbképzések (12 fő)

– új tevékenységként jelent meg pályázatunkban, ami kiváló nyelvi fejlődési lehetőséget biztosított kollégáink számára. A résztvevők száma 12 fő. A kurzuson résztvevők legnagyobb arányban idegen nyelvet oktató kollégák voltak, akik az új, tanult módszereket a mai napig is alkalmazzák munkájuk során.

Fenntartható közlekedési forma:

– 8 fő (2 turnus*3 tanuló + 2 kísérő) vette igénybe a fenntartható közlekedési formát Romániába.

– Legújabb pályázatunkban viszont újabb szervezetekkel sikerült növelni kapcsolataink számát, ahol megvalósulhat a további fenntartható közlekedési forma a környezettudatos magatartás jegyében.

A mobilitásokban résztvevő partnerszervezetek:

Összegzés

A projektben résztvevők által elkészített munkanaplók is tükrözik az ERASMUS+ mobilitásokról szóló pozitív nyilatkozatokat, ami arra ösztönöz bennünket, hogy a következő pályázatunkban egy, még sokszínűbb mobilitási palettát valósítsunk meg.

Kísérői beszámolók

Ciprus - Békési Zoltán

Ciprus - Borbély-Kertes Kata

Ciprus - Demóné Vig Gyöngyi

Ciprus - Laczkó Klára

Málta - Havas Istvánné

Málta - Sajben Gábor

Málta - Soós István

Portugália - Szlatki Dániel

Románia - Kovács Sándor

Románia - Molnárné Iván Éva

Spanyolország - Hoffmann Dániel Tibor

Spanyolország - Szaszákné Pallag Erzsébet

Szakértői beszámolók

Málta - Békési Zoltán

Málta - Rau Tamás

Málta - Várfalviné Vincze Ágnes

Portugália - Hanyecz Ernő Antalné

Portugália - Grószné Hegedűs Ibolya

Portugália - Madeira - Kispál Péter

Portugália - Madeira - Schmidné Farkas Judit

Portugália - Madeira - Szlatki Dániel

Portugália - Madeira - Bánfi Edina

Spanyolország - Tóth-Bosits Andrea

Spanyolország - Vassné Dobra Julianna

Tanfolyamok és továbbképzések

Málta - Borbély-Kertes Kata

Málta - Jánosi László Dávid

Málta - Kis Gabriella

Málta - Laczkó Klára

Málta - Sajti Gréta

Málta - Tóth Gizella Ildikó

Málta - Zsilinszki-Kutasi Angéla

Tanulói munkanaplók

Ciprus - Bufai Ivett Virág

Ciprus - Czirle Mihály

Ciprus - Kovács Julianna

Ciprus - Krizsán Ákos

Ciprus - Molnár Zsanett

Ciprus - Tóth Anna

Málta - Dobi Rebeka

Málta - Jenei Gréta Zsófia

Málta - Perei Bojána

Málta - Szabó Lilien Mónika

Málta - Szatmári Lili

Málta -Vass Szintia

Málta - Tari Krisztián

Románia - Keresztes Vivien Ildikó

Románia - Márta László Lajos

Spanyolország - Hrivnák Roland

Spanyolország - Mihalik Vincent Csaba

Spanyolország - Mózes Máté

Spanyolország - Polasek Zalán

Spanyolország - Séllei Martin

Spanyolország - Való Vivien